Monday, February 9, 2015

"Major reason for education is economic, like job decisions. But it is important to realize that there are non- economic benefits also like self actualization and cultural national good." – Bryan

Future economic stability continue to be the main reason for education  in our global world. Most people would conclude that they are pursuing higher  studies for the sake of more work or teaching loads,higher post  ultimately, higher salary. 

Recently during one of our lectures, the professor asked about our reasons for taking up higher studies.  There were good responses of  further knowledge, etc. however, the bottom line was for promotion,  security and stability in a shambleeconomy

High school students would express interest in taking up courses toward popular and financially satisfaction. Courses toward higher paying jobs is what matters most. We all know this and it has been or probably still a hidden reason for striving to horn our skills as academic scholars.

Today, how many care so much about the nationalgood? “These should be taken cared of by the President, the Senate, House of Representatives,the Mayor - in fact, the Government.  That is why we voted them in and entrusted them with the job of promoting and sustaining national development...”as others would argue. Self actualization on the other hand is relegated to the individual background to be unearthed after economic security has been achieved.  

 The desire for financial stability has blinded humanity from seeking to be true to ones self, of being contented and satisfied with what is, of expressing ones potential in a position without seeking for extra reward, of finding  ways  of giving ones best self for the greater good.  It does not matter anymore to be honest and gain  self respect because economic security has gained the upper hand and  is controlling the will to be fare and dignified. No wonder we are in a   societal mess caught up in a web of corruption so difficult to untangle.

 I do recall about a decade ago when Nursing and Care-giving courses were on top because of the assurance of job acquisition overseas.  Almost about 40% and maybe more of students and professionals were into the Nursing program. Universities and Colleges had the Nursing program topping its enrollment list all throughout the Philippines.  People were taking Nursing as a second course.  Parents were demanding their children to enroll in Nursing and go abroad to help raise their economic status. It was all 
about personal satisfaction and many do not care if the Philippines is depleted ofmedical or health workers for as long as they can learn  more by working outside the country.  

At that time, being the Campus Minister in one of the RVM Colleges 
that also had the highest enrollment in Nursing and improving
its Nursing program facilities, I would  often find myself in serious 
discussions with students regarding their future plans after 
graduation. It was all about plans in the pipeline of  going abroad.  
My argument about serving their country, responding to the
needs of thpoor left behind and needing health care at the hospitals 
was not convincing. "Who will take care of 'home' if you leave?"  

I feared that those who will be left behind, who might not have the   chance to go abroad such as the old, frustrated, disappointed will just be ‘nesting’ in their jobs and carrying it out haphazardly to the detriment and collapse of some  Filipino principles of bayanihan, makatao, makadiyos.  It was all about self first, basic needs first before all else. Being educated has for them  one basic focus which is to complete and go abroad regardless of the   dangers and consequences involved, “basta maka abroad...” Thank   God, the exodus of health workers abroad has somehow settled down.

However, the challenging question still persists: 
How can most people be more conscious of the other good aspects of education when their society and country is battling with overwhelming deplorable economic situation? When according to the Philippine Statistics Authority (PSA), though the country’s economy has made a significant increase in the past year, the poverty rate is still on the increase of about 19%?  Results from a 2010 Annual Poverty Indicator Survey conducted by the PSA and released on February 15, 2013 indicated that “one in every ten families givesmoney, gift, or favor to facilitate availing of a service from a Government 
Office.  The bottom line - once people are struggling to survive, to prove themselves, to make ends meet, they are still at the bottom of the hierarchy of needs and so education will basically be ultimately linked with economic stability.  

In earlier years most parents would go hungry and poor, would wear themselves out to get their child ren educated in order to get them out of their small  barrio/village and out of ignorance.The world today is far advancing.   Even the ordinary unschooled peasant farmer in the remotest barrio knows and is aware of these global changes. He knows that with  education, he can get out of his poverty and misery, from his ignorance to knowledge of new skills and farming technology that will help  improve his yield at the end of the year.  

It is laudable to come to grip with the reality of the importance of other benefits ofeducation that definitely positively affect a nation’s heritage and future as well as global society as a whole. Education is wealth when properly understood. It leads a persoor a whole  nation out of ignorance to growth and development. It is an eye-opener to newness and advancement. It creates enough confidence and commitment leading to an ease feeling, enthusiasm and selflessness. 

Education challenges people to reach and appreciate their full potential. With a formative education, the person is value-packed. This will dictate his / her attitudes, actions and worldview. Through education, the individual would find meaning in his / her identity and potentials which will constantly be discovered. When a person is motivated and can fully actualize him / herself, nothing personal really matters than to reach up higher, be creative and innovative for the greater good.

Regardless of the present economic challenges, a people whose perspective of life is driven by positive values geared toward freedom and development not only of self but of others, will surely seek the path of self actualization.  When a society begins to have more of such persons formed through education to seek the common good, to utilize fully their creativity and giftedness and be productive for love of their nation, that society will be on the clear path to development.  

The presence of Catholic and other Church-founded schools as well as some non-denominational institutions who value high quality and transformative education, invest in inculcating in their students Gospel values. 

These institutions uphold faith and love of God, wisdom and excellence in their academic endeavor, striving to rise above reproach and with productivity basically for service of humanity, for a transformed world worth sacrificing for. Education is advancing by the second in this age of technology. It is not only for ones self gratification but it is moving beyond that. This technology therefore calls for a redefinition of learning and being educated for discovery, sharing and building together a peaceful advanced global world.

1 comment:

  1. I agree with you Sister Paulette. One's drive towards education should transcend beyond economic reaps. A truly educated person is one who positively contributes towards a peaceful advanced global world. Kudos!

    ReplyDelete