Monday, February 9, 2015

"Online learning is not the next big thing, it is the now big thing.” - Donna J. Abernathy

The world today moves online and this we all know.   However, it was 
only lately that I became deeply conscious about its urgency. Maybe  
am just so lucky to be challenged as a graduate student to 
discover more the world of technology so as to reap the immense 
benefits of knowledge, great insights and exposure which it offers. 
Personally, eLearning has broaden my knowledge and opened to me
a wide avenue for creativity, confidence and the commitment to share. 
Everything can be discovered, learned and be invented online.  
Sometimes I wonder if we really need  a formal classroom set up.  
This is because by having the knowledge and ability to handle 
information from the various electronic gadgets - laptop, computer, 
etc., students are able to be either ahead or at par with the teacher and the topic.
 source:https://www.google.com.ph:=images www.bosch-india-software.com eLearning_and_animation.html

source: https://www.google.com.ph/url=images- qaci.eq.edu.au

The world is a global village and technology is its common language 
and  means of communication.  This is a reality that countries need to
know regardless of the stage of growth and standard.  Change is taking 
place every second and new ideas and inventions are introduced every 
minute.  Hence, local societies are to readily respond and adopt or else 
be left in the margins and periphery of development. The ideal place to 
initiate this change and strive toward inclusivity in the arena of 
advancement is basically through education and its methods of 
learning.

This reality of online learning ought to be welcomed with joy especially 
for instructional leaders.  There are now web based server software 
featuring courses with designs which are installed on local servers for 
learning.  This minimizes the traditional method of classroom face-to-face teaching to a more advanced online method.  I guess it also 
challenges students to discover more beyond classroom discussion 
considering the bulk of knowledge and learning that can be acquired 
online. 

eLearning or the use of electronic educational devices in teaching and 
learning is essential for survival in the global world. Everything comes 
to us online - new products, discoveries, news and happenings, 
people, ideas, science, communication, friendship, marriage, 
lifestyle, the future and many more are exposed and made real online. 
Through technology, inventions are on the regular basis. People do 
not have to be seated in a classroom to learn.  In fact there are many 
undergraduate, graduate and postgraduate courses offered online and 
so degrees can be earned within the four square of ones room 
thousands of miles away from the degree offerer or the University.

The challenge remains with us developing countries.  Even if "...online 
learning is the now big thing", the learning situation has not changed.  
There are still majority of our learning centers including the big 
institutions that have not reached that level of advancing with the 
technological time and making the full use of it for online teaching and 
learning. Lesson notes are still carried around on hard copies, 
traditional boards and methods of teaching or imparting knowledge is 
still on the move.  Interactive boards are not utilized while the dusty  
chalk still remains popular.  Teachers though are trying but there is the 
lack of experience and knowledge in fully utilizing the information 
coming in through technology and applying it in the learning centers.  
Teachers enter the classroom with their own expectations which may 
be based on past experiences while young students bubble with the 
energy of new ideas and discovery waiting to interact with their 
teachers to be challenged to express it appropriately.  Students 
expectations sometimes are not met, they are also probably not 
taught to utilize properly information nor allowed during class periods 
to use their electronic gadgets for learning which sometimes produces 
resentments among them.  This is a waste of knowledge which could 
dampen creativity and innovation.
source: https://www.google.com.ph/url=images
The drive to implement effective online learning is so slow.  The new 
educational reform: K-12 could be the answer to the efficient utilization 
of technological applications and online learning in order to compete 
with other advanced countries to enable effective integration and 
development.  All of us are challenged to discover new ways of 
appropriately responding to the signs of the times.

Knowing how important technology and online learning can expand 
the human knowledge and intelligence, I sometimes wonder if the 
remaining probably one third of the young people in the  remotest 
villages in the world I come from (Africa) have even heard or are aware 
that they can learn and be educated in the security of their society 
where they can be in touch with information in the world and with 
others thousands of miles away as long as they have the necessary 
means. 

From my point of view, I will be fare with the individuals and blame the 
system.  How easy it is to talk about the importance of online learning 
when the system does not provide the means for the ‘...now big thing’ 
to fully come to stay in my part of the world. How can this be when 
most leaders are concern with or engaged in wars, tribal instability and 
focusing on providing basic security for their people?  Though it should not   be but these happenings shutter their focus from investing more 
in educational advancement which could be the answer to the 
persisting African problems. 

 Most rural areas with about 30% educational institutions lack access to 
regular or no electricity and cellular coverage. Access to the web even 
by wireless or any broadband means is a challenge considering the 
absence of electricity, internet coverage or very limited reception thus 
making online learning next to  impossible.  Even though in the urban 
areas innovation is very fast and possible, irregular power shortages 
sometimes cause delays in communication and irritability among 
users.This is what keeps a country far behind development and 
growth. 
source: https://www.google.com.ph/url=images
The reality will persist: "Online learning is not the next big thing, it is 
the now big thing." To be a dynamic part of this movement, developing 
country would have to  face the challenge of responding to some major 
and basic problems needing urgent attention. They would have to 
evaluate and invest immensely first in financial resources by 
maintaining a higher educational budget;  secondly, in material 
resources by providing the needed tools for equipping all educational 
institutions with the necessary technology such as computers and 
ensure a trusted utility system; finally, invest in human resources by 
getting the right people and preparing them for the job. Only then can  
these societies benefit from the utilization of online learning in this 
twenty first century (C21st) and be partners with other developing 
countries in the advancement race. 

     source: https://www.google.com.ph/url=images



2 comments:


  1. As teachers of this new generations we also need to explore on dealing with technologies. We should learn to embrace what is present and not letting ourselves be stagnant with our old practices. Education is never ending and we should not stop learning...God bless Sister Paulette.

    ReplyDelete